Based on your current IP address we detected that you will have the best experience with the following settings: country:Danmark language:Dansk
save the planet vtech blog.jpg

03 apr 2019

Hvad gør de bedste affaldsorganisationer på markedet for at hjælpe miljøet?

Ken Tierney - Product Manager

Køretøjsteknologi

Vi burde alle være opmærksommen på, hvad Sverige gør ift. deres affaldshåndtering. I stedet for at tilpasse sig klimakrisen og problemstillingen omkring drivhusgasser har de totalt revolutioneret hvad der er muligt. På samme tid har de ændret en branche med høje omkostninger til noget de rent faktisk kan tjene penge på.

I Sverige genbruger de næsten 100% af affaldet, de importerer endda affald, der genererer 100 millioner USD, ifølge Blue Ocean Strategy. Årsagen: De har erstattet fossile brændstoffer med affald for at varme huse og bygninger, for blot at nævne nogle få eksempler.

Holland er ikke langt bagefter i deres bestræbelser, og genanvendte ca. 79% af deres affald sidste år, mens 19% blev brugt til at genvinde energi.

Hardware og teknologi til skraldebilerne spiller en vigtig rolle her. For eksempel kan det sænke en organisations eget klimaaftryk. Med indbyggede computere og in-cab-løsninger kan virksomheder blive så effektive, at de kan reducere omkostningerne pr. skraldespandsløft med helt op til 15% eller mere, afhængingt af den enkeltes situation.

Resultaterne i de nordiske lande så som Sverige, og i Holland, understreger betydningen af ​​digitalisering og automatisering, selve kernen i den nuværende teknologi og hardware til skraldebiler. Her er et nærmere kig på nogle af disse teknologier, som alle burde implementere.

Værdien af ​​RFID: et overblik
Overvej hvordan RFID fungerer. Ved at forbinde elementer til internettet så de kan spores, kan virksomheder i affalds- og genbrugsbranchen indsamle data om den daglige gang og derved skabe værdi for deres forretning. Dette går hånd i hånd i områder, hvor borgere bliver faktureret for affaldsindsamling, altså ikke kun i Sverige, men også i Norge, Irland og nogle områder i USA og Storbritannien, bare for at nævne et par eksempler.

Oprindeligt blev RFID kun set som en måde hvorpå man kunne arbejde mere effektivt. Det er det stadig, men nu bruges det i en stigende grad også til at spore skraldespande og containere og tilbyde dokumentation på at kunderne/borgerne har fået indsamlet deres affald. RFID-mærket, som indeholder et unikt serienummer, er enten vedhæftet eller indlejret i affaldsspanden hos hver enkelt husstand. På skraldebilen sidder så en RFID-læser og antenne forbundet til ERP systemet. Etiketten læses når skraldespanden tømmes. De indsamlede data indeholder en dato og et klokkeslæt, GPS-koordinat, typen af beholder, dens vægt og  borgerens information, som viser, hvornår skraldespanden blev tømt.

Bedre kundeservice og mere genbrug
Data giver også kunden et overblik over sporings- og indsamlingshistorik. Hvis kunden har et problem, kan disse data give svarene og løse situationen. Disse data er også værdifulde for dem, der har et Pay-As-Throw (PAYT) betalingssystem. Omkostningerne ved kundens affaldsindsamling er ikke skjult i skatter. Det er en regning, ligesom ens vand- eller elregning. Kunden kan se, hvad prisen er, og handle i overensstemmelse hermed for at reducere omkostningerne. Dette kan ske ved at genbruge mere og smide mindre affald væk. Desto mindre affald der smides væk, jo lavere bliver regningen.

Højere effektivitet
De indsamlede data inkluderer også nogle aspekter af routing, såsom overblik og status på ens ruter, når en rute er blevet overset, og dermed også chaufførens ydeevne. Disse oplysninger giver indsigt i den daglige drift og afslører eventuelle mønstre eller situationer, der skal adresseres. Resultatet kan bidrage til at omdanne virksomhedens strategier for at forbedre produktiviteten, præcisere hvor det er muligt at blive mere effektiv og sætte en stopper for lækage af ens omsætning, samt reducere antallet af køretøjer, kørte kilometre og CO2-udledning. Oplysningerne er også mere pålidelige, og fejl ved manuel indtastning af data elimineres.

Øget investeringsafkast
Dataindsamling reducerer ikke kun omkostningerne. Det kan også skabe en strøm af indtægt. RFID gør det muligt at have et PAYT betalingssystem eller et system hvor der betales for vægten af affald. Begge typer kan generere indtægter. Med PAYT køber husstande klistermærker eller mærker til at placere på deres skraldespande til når affaldet bliver indsamlet. Hvis man har et betalingssystem der sætter pris pr. vægt, kommer de øgede indtægter fra husholdninger med højere indkomst. Lønmodtagere med en højere indtægt har mere disponibel indkomst til at købe varer. Disse varer er i emballage, der skal bortskaffes, hvilket øger vægten af ​​husstandens affald.

Automatisk og pålidelig identifikation af spande med genbrugsmaterialer gør det også muligt at behandle disse materialer korrekt - hvilket giver en endnu højere effektivitet - og optimerer derved afkastet.

Hvad du skal overveje
Det stigende krav til at handle ansvarligt i forhold til miljøet åbner altså også op for en mulighed for at forbedre effektiviteten, samt øge indtægterne og kundetilfredsheden. Du har alt at vinde. Spørgsmålet er, hvordan du gør det. Hos AMCS arbejder vi sammen med de bedste og mest avancerede affaldsorganisationer der findes på det globale marked. Blandt de efterspurgte teknologier er RFID et must - men hvad med andre løsninger?

En mulighed er AMCS’ certificerede Vehicle Data Hub (VDH) til virksomheder med betaling per vægt og Mobile Workforce, en indbygget computer og in-cab tablet løsning der bruges af mange af vores kunder verden over.

Med kombinationen af disse typer løsninger kan en virksomhed få det maksimale udbytte fra teknologier og hardware til skraldebiler. VDH leverer RFID, GPS og vejning. En anden nyttig funktion er, at den kan klare mere end bare RFID-læsning, men også I/O-signaler og CAN-bus data. Skraldebilen registrerer dataene for at give et komplet billede af flådedriften. Dette er data, der kan optimere effektiviteten af ​​hele din flåde. Med Mobile Workforce kan du digitalt opdatere skemaer, få adgang til kundeoplysninger, tilføje ad hoc ordre i realtid og få guided navigation når chaufførerne eksekverer deres ruter.

Disse teknologier giver dig mulighed for at få øje på svindel eller lækage i omsætningen og giver dig muligheden for at stoppe det. Hvor værdifuld er dataen og teknologien? Oftest ser virksomheder et afkast på deres investing inden for tre til seks måneder. (Læg mærke til, at en digitaliseret og papirløs virksomhed mindsker klimaaftrykket endnu mere.)

Mens denne type teknologi er et klogt valg fra et forretningsmæssigt synspunkt ift. de økonomiske fordele, bør vi aldrig glemme den sande værdi: at mindske klimaaftryket og blive mere bæredygtig. Ligegyldigt hvilket perspektiv eller branche du kommer fra, må man indse, at teknologi og digitalisering ikke er bekvemt eller nice-to-have. Det er et must, hvis vi skal gøre en reel forskel for planetens overlevelse.

Er du interesseret i at lære mere om, hvad din virksomhed kan gøre for at mindske jeres klimaaftryk samtidig med at i optimerer jeres daglige arbejde? Læs vores blog om digitalisering af ruteplanlægning og transportoptimering.

cloud iStock-479184640 (002).jpg

The Future of Software Platforms for the Waste & Recycling Industry

Free webinar for municipalities, waste management companies and waste transporters

This webinar will provide insights into three main topics supporting the next generation software platform for your business: Business Agility, Cloud Services, and an Exceptional User Experience. Sign up to learn more

Register for the webinar here