Dansk
Alle løsninger Brancher Succeshistorier Ressourcer Om AMCS
Kontakt
Kontakt osBrochurer
Blog september 2020 Updated juli 2023

Tre principper for organisatorisk redesign af en virksomhedsarkitektur

Digitale teknologier har øget kundernes forventninger til lydhøre, problemfrie onlinetjenester og informationsberigede produkter. Mange virksomheder kæmper for at opfylde disse forventninger og vil fortsætte med at kæmpe, medmindre de omfavner virksomhedsarkitektur.

Ring tilbage til mig

Conor Dowd

AMCS Director of Product Marketing

Digitale teknologier har øget kundernes forventninger til lydhøre, problemfrie onlinetjenester og informationsberigede produkter. Mange virksomheder kæmper for at opfylde disse forventninger og vil fortsætte med at kæmpe, medmindre de omfavner virksomhedsarkitektur. Dette er, hvad Jeanne Ross og Cynthia Beath skriver i en publikation i MIT Sloan Management Review. I artiklen kaster forfatterne deres lys over vigtigheden af en virksomhedsarkitektur, og hvad det betyder for erhvervslivet.

Mange virksomheder har denne udfordring, som fremhævet i artiklen af Jeanne Ross og Cynthia Beath. Deres virksomheder er designet omkring produkt vertikaler. Fokus er på at optimere overskuddet og definere en kundeoplevelse for det specifikke produkt, uafhængigt af resten af organisationen. Men i den digitale økonomi er det hele vejen rundt om integrerede løsninger, der kræver, at folk arbejder på tværs af produktlinjer. "For at imødekomme disse krav skal virksomheder genoverveje, hvordan arbejdet udføres, og hvordan det arbejde afhænger af mennesker, processer og teknologi", siger de.

For at opnå dette. virksomheder har brug for at udvikle sig til en digital virksomhed. "For at drage fordel af nye teknologier, de har brug for at blive fladere, mere evidensbaseret, mere automatiseret, og mere digitalt justeret både vertikalt og horisontalt", Ross og Beath rådgive. "Disse designændringer vil give dem mulighed for at reagere hurtigere på både driftsproblemer og nye forretningsmuligheder."

Tre principper for organisatorisk redesign

Virksomhedsarkitektur giver en køreplan for organisatorisk redesign bygget op omkring tre principper for organisatorisk redesign: 1) virksomhedsarkitektur bryder processer og produkter i komponenter, 2) bemyndigede tværfunktionelle teams implementerer virksomhedsarkitektur og 3) virksomhedsarkitektur påvirker strategi, som artiklen præciserer.

Princip 1: Virksomhedsarkitektur opdeler processer og produkter i komponenter

Nutidens virksomhedsarkitektur handler om at komponentisere en virksomheds vigtigste resultater som produkter, kundeoplevelser og kernevirksomhedsprocesser. Nøglen er at tildele klar ansvarlighed for hver komponent. Virksomhedsarkitekturen designer den kritiske people-process-teknologi, der muliggør både operationel ekspertise og tilpasningsevne til forandring, forklarer forfatterne.

"For eksempel er betalingsbehandling i mange virksomheder indbygget i mange forskellige produkter. I stedet for at designe betalinger til hvert produkt separat, kunne et enkelt team designe den teknologi og de processer, der kræves til betalingsbehandling for alle produkter. Det gør betalingsbehandling til en af disse menneske-proces-teknologi bundter, som er en genanvendelig komponent. Medarbejdere kan løbende forbedre processer og teknologier som reaktion på de skiftende behov hos de kunder og produktejere, der er komponenternes interessenter. Komponenten bliver et levende aktiv i virksomheden."

Tidlige forskningsresultater viser, at komponentisering hjælper organisationer med at bruge data mere effektivt og reagere hurtigere på forretningsmuligheder. "Hver ny komponent tilføjer værdi, når den implementeres. Virksomheder kan iscenesætte udviklingen af nye komponenter, når det er klart, at de vil skabe værdi", ifølge forfatterne.

Princip 2: Styrkede tværfunktionelle teams implementerer virksomhedsarkitektur

At skabe teknologi til mennesker kræver et skift fra traditionelle ledelsesmetoder. For at denne nye model skal fungere, kræver det teams med medlemmer, der er ansvarlige for de processer og den teknologi, der definerer deres mål, skriver Jeanne Ross og Cynthia Beath. "Ledere holder teams ansvarlige for at opfylde disse mål og, lige så vigtigt, give dem autonomi til at gøre det."

For at opfylde deres opgaver har komponentteams normalt brug for forskellige talenter, fortsætter forfatterne i publikationen. "Virksomhedens arkitekturindsats kræver derfor ikke kun at komponentisere virksomheden, men også at tildele tværfunktionelle ekspertteams til hver enhed. Medarbejderne skal forstå komponentens proces- og teknologikrav, så de fleste teams har brug for produkteksperter, softwareudviklere og brugerdesignspecialister."

Princip 3: Virksomhedsarkitektur påvirker strategi

Som svar på kundernes krav identificerer stærke teams naturligvis nye muligheder inspireret af de digitale teknologiers muligheder, skriver de. "De adresserer strategiske mål og omformulerer samtidig strategi baseret på løbende læring om, hvad kunderne ønsker, og hvad digitale teknologier muliggør."

I denne sammenhæng bliver strategi både en top-down og bottom-up øvelse, som kan læses i artiklen. "Ledere skaber nye teams for at gribe nye muligheder. Når virksomheder finansierer teams i stedet for strategiske initiativer eller systemudviklingsprojekter, kan disse grupper reagere næsten øjeblikkeligt på, hvad digital musiktjeneste Spotify for det første kalder virksomhedens 'indsatser'. I mellemtiden kan komponentteams gentage mål, der har til formål at implementere strategi på højt niveau."

Om forfatterne:
Jeanne Ross og Cynthia Beath er medforfattere til Designed for Digital: How to Architect Your Business for Sustained Success (MIT Press, 2019). Ross var den vigtigste forsker for MIT's Center for Information Systems Research i næsten 27 år. Beath er professor emerita af informationssystemer på McCombs School of Business ved University of Texas i Austin.

Del dette på:

Facebook X LinkedIn

Lad os vise dig, hvad AMCS Platform kan gøre for dig!

Lad AMCS vise dig, hvordan du optimerer din drift for at øge overskuddet, forbedre effektiviteten og skabe vækst i din virksomhed.

Anmod om en demo

Webinar on Demand: AMCS Platform Oversigt

Dette webinar giver et indledende overblik over AMCS Platform, den end-to-end cloud-løsning, der giver mulighed for fuld synlighed i dine operationer.

Se webinar On Demand nu

Ressourcer

Brochure

AMCS BETALER FOR LEVERANDØRBETALINGER TIL METALGENBRUGERE

Webinar

Innovationer i den cirkulære økonomi: AI i ressourcehåndtering

Begivenhed

ESG Europe Summit

Få vist andre ressourcer

Er du klar til at starte din digitale rejse?

Hold dig opdateret ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev nu!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
DEMO

Anmod om en demo for at vise hvordan vores software løsninger kan skabe vækst og bæredygtighed i netop din virksomhed.

Undersøge Karriere Løsninger Ressourcer Fortrolighedserklæring Juridisk meddelelse Hold kontakten Tilmeld dig vores nyhedsbrev Følg os på